A Lingvico Adminba bekerült egy újdonság. Egyelőre a tanárok számára készült el a Lingvico rendszer kontextusmotivált oktatásra való felkészítése, de hamarosan befejeződik a tanulók számára szolgáló rész fejlesztése is.
Az új funkcióknak köszönhetően a tanárok az Adminban jelezni tudják, ha kontextusmotivált oktatást is végeznek, és ehhez meg tudják adni a témákat is (az Első lépések oldalon alakítottunk ki ennek egy új fület).
Hogy mi az a kontextusmotivált nyelvoktatás?
Korábban néhány Lingvico-használó nyelvtanárral már beszélgettünk a Lingviconak erről az ötletéről és mivel kedvező fogadtatásban részesült, úgy gondoltuk, meg is valósítjuk ezt az ötletet.
A „kontextusmotivált” egy olyan nyelvoktatási módszer, mely erősítheti a tanulói motivációt. Lényege ugyanis az, hogy a tanulónak egy bizonyos, hozzá közel álló témán keresztül tanítják a nyelvet. Forrásnak ott az egész internet, a linkek beépíthetők a Lingvico feladatokba, a szövegek is bemásolhatók – és feladatok készíthetők hozzájuk.
Az eddigi tesztelési tapasztalatok azt mutatják, hogy a kontextusmotivált módszerrel jóval hatékonyabb oktatás valósítható meg, mint a hagyományos tematika alapján: a tanulók szívesebben oldják meg a házi feladatokat, és az órán is kommunikatívabbak - köszönhetően annak, hogy nyelvórán is olyan témával tudnak foglalkozni, ami érdekli őket a magánéletben is.
A kontextusmotivált módszer alkalmazására konkrét példa lehet egy olyan tanítvány, aki nagyon szereti a vonatokat. Ez a tanítvány nem nyelvvizsgára készül, hanem a már megszerzett nyelvtudását szeretné szinten tartani, és ha sikerül, fejleszteni. Egy kontextusmotivált órán vele például vonatokat lehet keresni az adott nyelvű internet egy-egy honlapján, vagy megbeszélni egy másik, szintén vonatkedvelő inernetező oldalán a fényképeken látható mozdonyok sajátosságait. Az órán az adott nyelven folyik a társalgás – de kimondottan egy olyan témáról, ami őt nagyon érdekli.
Persze számtalan téma lehet kontextusmotivált téma, nem kell hozzá, hogy a tanuló igazi megszállott legyen. Téma lehet például a főzés (csupa receptek, főzési tippek, a youtube.com oldalon talán még főzőműsorok videói is vannak fent), vagy Anglia városai, vagy a sport. A lehetőségek korlátlanok. (Amikor a kontextusmotivált nyelvoktatás ötletéről kérdeztük a tanárokat, ők is számos témaötletet tudtak kapásból mondani az egészen speciálistól az általánosabbig: pl. hogy akit kifejezetten az angol pop számok érdekelnek, azt is lehet fordítani, szlenget kigyűjteni belőle, vagy virágokhoz kapcsolódóan tartani órákat, készíteni feladatokat.)
Az anyagokat végig lehet venni live-online órán egyénileg vagy kiscsoportban, de távoktatási anyagot is össze lehet belőle állítani, amit a diák egyedül old meg – az interneten irányítottan böngészve. A megkérdezett tanárok említették, hogy szinten tartó órák témájául nagyon jól használhatók a "kontextusmotivált" témák, és hasonlót már ők is csináltak a hagyományos óráikon. Az internet kitágítja ebben is a lehetőségeket, hiszen rengeteg anyag lelhető fel rajta a különböző témákhoz.
Reméljük, sok nyelvtanár lát majd fantáziát ebben a módszerben, és szívesen kihasználják ezt az online oktatási lehetőséget is!
A kontextusmotivált oktatáshoz elkészült az első fejlesztés
2007.11.20. 17:56 Műhelyírnok
Szólj hozzá!
Címkék: lingvico admin kontextusmotivált oktatás
A bejegyzés trackback címe:
https://lingvico.blog.hu/api/trackback/id/tr85235484
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
